suami ..oh suami

Semalam aku on the way ke pasir gudang aku singgah ke klinik untuk check up..kebetulan nak balik umah tukar tudung,, rupenye aku lupe berkabung kene pakai tudung putih,,ingat abg je kene pakai songkok reben hihi..lawak pulak..sib baik bos tegur awal2 kalo tk melambung RM 50 kene saman dek polis,
Tkde ape pun wat mase check up just amik darah, check bp dan air kencing pastu nurse check jantung baby………..tp aku lucu sbb klinik kerajaan masih gune alat macam teropong tu utk dengar pergerakan baby……….seingat aku ade lagi alat lagi canggih nak dgr jantung baby……..mcm kat spital..maybe diorang nak jimat kos,,,
Nurse tanye,,baju baby dah beli? Dah aku jawab,,,ok..dia kata n dia pun explain kepada aku peri penting penyusuan ibu n kene bagi baby isap susu ibu selama 6 bulan tanpa campur sikit air pun jika nak rancang keluarga……….takut tiba2 tgh susu lekat lagi sorang…………..ooo aku kata tk leh bagi campur ker..dia kata takleh..nak pastikan ovulasi tk terjadi lah…….ooo br le aku paham..tapi dgn perangai aku yang suke suap ape2 je kat budak kecik aku pun tk pasti leh ikut ke tak panduan tu..heheh………kene makan pil le nampaknya…if pil kene continue but masih ada side effect..
Nurse tanye,,,ada problem ker……tkde sgt, aku jawab… tp kdg2 ade pening kalo minum teh ke tau nes atau makan vitamin yang dia bagi..oo dia kata vitamin tu mmg ada kesan…..makan sebelum tdo katanya….dia kata avoid la kalo tau tkleh minum caffeine lagipun tk elok untuk baby,,,,nak wat cemana kdg aku tingin jugak……minum susu 4 gelas sehari katenye…,,,,,,so dia kata ok,,,,,,,,,,,,,,,,bp ok,,tp untuk langkah berjaga sbb anytime je awk leh bersalin skang,,,,,,,so kene dtg check bp takut tetiba tekanan darah naik,,, walaupun tkde darah tinggi ……….nurse,,,bile bleh bersalin aku tanye hehehe,,,,,anytime je leh bersalin tapi biasanya 37 minggu dah bleh….tapi kalo lebih 41 minggu kene induce lah dia kata…
So skang kene dtg tiap2 minggu check tekanan darah in case takut tiba2 tekanan darah naik….n bahaya kt baby…..so minggu 36 br jumpa dr untuk scan dia kata…….. pastu dia check rutin aku tick tendangan baby tu..dia tany e nape tk isi..aku kira dah Cuma bile dah complete sepuluh kick tu aku tk tick….dia kata kene tulis,,nanti takut baby mati dlm perut..so start kira ari2 bleh tau dia kuat atau lemah…kalo kurang 10 tendangan dalam 12 jam (9 pagi to 9 malam) then terus pegi hospital…ok aku kata..
Pas jumpa nurse kene plak masuk bilik suntik untuk dos kedua tetanus toxoid ..aku paling gerun jarum suntik tu..kene lagi kat lengan nie…amboi sakit tul aku rase……….
Sebelum masuk tu aku terborak ngan sorang guy nie tgh riba baby dia..maybe waiting for his wife dlm bilik suntik tu…….aku tanye dh bape bulan dah baby..dia kata 2 minggu,,tu aku tgk kecik sgt lagi….dia kata haru biru baby keluar,,,aku Tanya kenapa..dah le operate dia kata,,tp sepatutnya tk yah operate pun sbb 2.6 kg pun,,,,tulah banyak tk ikut pantang larang…paku dinding mase mengandung..patutla bahu melekat,,terpaksa operate dh tkleh kuar…..dia pun cakap ngan aku..lenkali jaga elok2 terutama anak sulung………aku angguk jer la…..aku piker..sempat lagi suami nie merungut ttg bini dia pasal pantang larang..bg aku kalo tuhan dah takdir kene la reda…tkkan le sbb paku dinding jadi gtu….Cuma kalo nak buat benda2 gtu doa yang baik2 jer la..bukan tetulis pun dlm kitab atau hadis ataupun al –quran Cuma yang pasti perbuatan ibu masa mengandung banyak akan mempengaruhi anak,, rajin ngaji ker,, baca quran ker,,,,menyanyi ke,,,,,,,,,,terpikir aku mcm laki nie tk bersyukur atas nikmat tuhan beri,,baru sedikit nak mengeluh……….aku tgk bini dia mcm kene kaunseling…menung dlm bilik nurse..aku rase macam syndrome kemurungan postpartum…………..suami leh cakap gtu…kalo aku dgr husband aku cakap gtu……..mau aku tknak mengandung lagi………….mcm tk bleh susah sikit,,bukan jadi ape pun kat anak tu…yang wife dia kene operate pun bukan salah dia………dh ditakdir begitu……mcm lah penat sgt jaga wife tu….tak paham aku dgn org nie..harap2 dia berubahle..pikir yang positif jer..kalo bini dia dgr,,konfem down teruk…salah satu bentuk org yang tdk mau menerima dan bersyukur dgn anugerah tuhan.

Published in: on January 26, 2010 at 8:22 am  Leave a Comment  

The URI to TrackBack this entry is: https://zatulamid.wordpress.com/2010/01/26/suami-oh-suami/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

